Diefstal te Genk

 


1 april 2016 – Genk

In de nacht van donderdag 31 maart op vrijdag 1 april werden er te Genk bij duivenmelkers Luc en Nada Klaps, vader en dochter, 19 duiven gestolen op een wel heel merkwaardige manier. De dieven stalen namelijk niet enkel de duiven maar namen ook het heel duivenhok mee. De 57-jarige vader Klaps is er het hart van in en vertelt. “In 2012 kocht ik samen met Freddy Vermoortel uit Middelkerke een werfkeet, die wij ombouwden tot een duivenhok. Eigenlijk deden wij dit als ode aan de duivenmelkerij tijdens de eerste wereldoorlog, toen mobiele duivenhokken gebruikt werden om zo berichten met de duiven over de vijandelijke linies te kunnen doorgeven. Op de werfkeet zaten dit jaar mijn kwekers, mijn oude en jaarse vliegduiven, samen met nog drie jongen van de tweede ronde. Die zijn dus allemaal in één klap weg. Om hoe laat de onverlaten toesloegen kan ik niet juist zeggen, maar ik ben even na middernacht nog op het duivenhok geweest omdat ik mij wilde bekommeren om een aangevlogen jonge duif die ik bij valavond op het dak had zien zitten. Toen ik dan deze morgen omstreeks 7 uur naar buiten ging wist ik niet wat ik zag, afin ik wist wat ik niet zag. Zondag heb ik nog toevallig een foto getrokken van de keetwagen, nu staat de plek bangelijk leeg. Ons oud duivenkot met 25 jongen staat er nog, het duivenseizoen is daarom gelukkig nog niet voorbij.” De financiële schade kan Klaps niet inschatten, dat zal de toekomst uitwijzen. “Als de jongen hun kwaliteit bewijzen betekent het verlies van de ouders toch een sportieve aderlating en zal het zeker weer een vijftal jaren duren om een degelijk kweekbestand op te bouwen.”, aldus vader Klaps. De tandem Klaps-Phetsuwan is lid bij De Eendracht Genk en Kon. Duivenbond Zonhoven.

Geef een reactie

