Bistro of viersterrenrestaurant.

Eén duif van de 26 jongen is hier tot op heden ten prooi gevallen van de sperwer. Hij sloeg enkele weken geleden genadeloos toe op het dak van het duivenhok en sindsdien is deze jonge duif spoorloos. Bij 6 duivenmelkers in het naburige Park (van Houthalen) zijn er reeds meer dan 40 duiven het slachtoffer geworden. Oude en jaarse prijsduiven nota bene en dus niet enkel jonge duiven. Hetgeen de groenen beweren dat enkel de zwakkere duiven worden gepakt is dus de waarheid onrecht aandoen. Groenen; ik word er erg groen van. Maar als transportbedrijf H. Essers nog wat meer bos kapt dan komt het daar in ’t Park misschien nog ooit wel goed.

Vandaag is er op het eigen duivenhok een tweede duif gegrepen door die lelijke kromsnavel. Soft Diamond (geb. Suchin), een jaarlinge en volle zuster van de 2e provinciaal Guéret 2014, werd door de sperwer aangevallen. Zo’n sperwer jaagt vanuit dekking, of met een plotselinge, snelle vlucht in het voorbijgaan. Echter meer dan een halve staart heeft hij niet mee. Snelle en alerte duiven moet je dus hebben want anders vreten ze een heel of half karkas op. Suchin is mijn schatje van het hok, een echt sweetie maar wel een beetje lesbisch. Of eerder bi eigenlijk want ze is erg gewillig voor alles wat koert en hoert. Ik gebruik ze veelal als lokduivinnetje om mijn jongen binnen te loodsen. Met de nogal laaghangende spoetnik hebben mijn jongen het in het begin soms wat moeilijk. Ik neem ze dan van het hok en laat ze naar de valklep vliegen… hup naar binnen en de jongen volgen.

En Jos Thoné weet er ook van, van de roofvogel. Zijn bevallige Erica, 1e provinciaal Narbonne, werd eergisteren slachtoffer van de kromgebekte. Ik vermoed dat het een havik of een slechtvalk moet geweest zijn. Want hoe duurder het menu hoe groter de roofvogel. Grote roofvogels gaan immers niet naar een bistro maar naar een viersterrenrestaurant. Ik voel met topchef Jos mee want niemand ervaart graag pech.  “De heuveltjes van Erica” – hij zal ze missen.

Geef een reactie

