Duiven, bier en muziek

Duiven, bier en muziek (bloed, zweet en tranen).

Het belangrijkste op het duivenhok zijn zeker de duiven, goede duiven welteverstaan. Slechte duiven horen immers enkel thuis op een veilingwebsite voor verkoop of ten einde raad ergens in je kelder, bij voorkeur in de twee bovenste diepvriesvakken. Mijn vriend Freddy uit Lombardsijde (Middelkerke) vertelt het mij dikwijls. Hij heeft meer geld zitten in de diepvries dan hij op zijn lopende rekening heeft staan. Het ene is rechtevenredig verbonden met het andere. Freddy heeft een diepvries met wel vijf diepvriesvakken. Topkweker met het grote mes, zo’n mes als uit ‘Komen Eten’ (VT4). Streng maar rechtvaardig. Ja, duiven en grijze garnalen, in Middelkerke weten ze er culinair uitstekend mee om te gaan. Ik zou er echt niet graag een duif zijn. Al moet ik wel zeggen dat de duiven bij Freddy en Renauld uitstekend worden verzorgd, niets komen de duiven er tekort, niets wordt er aan het toeval overgelaten. Goede duiven zijn zeldzaam, dat weet toch ook elke duivenmelker. Des te meer bevreemdend dat er dan toch zo veel duiven verkocht en gekocht worden. Ik stel vast dat dit meestal na het echte duivensportseizoen is, wanneer de echte winterkampioenen hun intrede doen. Zij kennen dan alles van de duiven, van de zachte pluimen, de korte en lange spieren, de kweek- en vliegogen en van de gesloten stuitbeentjes. Ze doen maar, denk ik dan, als ze ook nog eens de stamboom erbij nemen. Misschien nog een randbemerking, Luc, de broer van Freddy Maertens, tweevoudig wereldkampioen wielrennen, is ook duivenmelker te Middelkerke.

Mijn duiven worden hier ook in de watten gelegd, ze worden op het duivenhok muzikaal verwend. Muziek hoort er altijd te zijn in het duivenhok, vind ik. Dag en nacht. ’s Nachts vooral om de knaagdieren weg te houden. Overdag om ritme op te doen. Geen ‘Mijn duivenkot’ van Bobbejaan Schoepen, en zeker geen ‘9e Symfonie’ van Beethoven of de ‘Toccata en Fuga in d-moll’ van Johann Sebastian Bach. Van klassieke muziek houden mijn duiven helemaal niet. Geef mijn duiven ’s morgens bij het uitvliegen maar ‘Morning has broken’ van Cat Stevens en overdag bijvoorbeeld ‘Ring Ring I’ve Got to Sing’ van Férré Grignard of ‘Born To Be Wild’ van Steppenwolf. Voor het slapen gaan horen ze graag ‘Nights in White Satin’ van de Moody Blues, vooral de weduwnaars zijn er gek op. ‘Arme Joe’ van Will Tura horen de duiven ook graag maar enkel de duiven die niet met een wedstrijdvlucht mee zijn, mijn kwekers dus vooral. Tijdens het inkorven krijgen de vliegduiven echter andere melodieën rond de oren geslingerd, nl. van de Hip-hop en de Rap. Geef die duiven maar wat ‘rap’ dan vliegen ze rap, en dan zet mijn dochter Nada haar iPhone aan. Het volgende zegt u misschien niets – troost u – mij ook helemaal niet… ‘Why Don’t U’ (Feat. Abra & iLoveMakonnen), ‘Impatient’ van Jeremih (Feat. Ty Dolla $ign) of ‘Uber Everywhere (Remix)’ van Travis Scott. De intro van deze laatste is als volgt. “You think I should do this and drop this shit like tomorrow? Yea, yea, yeaaa, yee, alright! Alright!”… Ach weet je, het inkorven gaat wel snel op deze manier, en ik ben al blij dat mijn dochter mij een hand toesteekt.

Ach ja, de titel van dit stukje vermeldt ook ‘bier’. Bier vind je ook terug op mijn duivenhok. Maar niet voor de duiven maar voor de duivenmelker in eigen persoon, persona in grata. Met of zonder stofjas, winter en zomer, het doet er niet toe. Het is een kwestie van de juiste atmosfeer op het duivenhok te brengen. Een biertje hoort erbij, ontzettend graag zelfs. Vooral een ‘Chang Beer’ uit Thailand of het allerlaatste bier ‘Wild Jo’ van brouwerij De Koninck, daarvan vind je altijd wel een aantal bierflesjes op het hok en genieten mijn voorkeur. Bierflesjes – een kenner zegt het u en wie durft dat tegenspreken – je hebt ze in twee kleuren, groen en bruin. Je hebt ze ook in twee volumes, vol of leeg. Meestal zijn ze leeg, tot mijn dorst en spijt. Halfvol of halfleeg bestaat hier niet. Soms zie je de duiven op een vreemde manier naar mij kijken maar meestal kijk ik vreemd naar de duiven. Of het van het bier komt durf ik zelf niet te beweren. Maar geen nood want volle exemplaren beer bottles heb ik voldoende in voorraad. In de garage staat een Amerikaanse ijskast, bij Vandenborre gekocht. ‘Vandenborre. Uw akte van Vertrouwen’. Ik heb er het volste vertrouwen in en dat mag je nooit beschamen. Ik heb ook dit jaar weer hoop en het volste geloof in het kunnen van mijn duiven. Als de duiven mijn vertrouwen echter wel zouden schaden dan kan ik nog altijd terecht bij mijn vriend in Middelkerke, de man met de grote diepvries, weet u wel. Mijn lokale poelier Lieben Peter & Erik (Kleinh. Wild & gevogelte) in Waterschei (Genk) mag immers van de wetgever geen slachtduiven meer aannemen. Straks ook een biertje dan maar?

Geef een reactie

