Klokken en gummi’s

Mijn buurman en dakwerker Massimo had vorige week een nieuwe valplank aan het duivenhok gemonteerd – waarvoor mijn oprechte dank – waardoor ik de elektronische bekabeling voor de constateringsplaten had gedemonteerd. Bijdehand ben ik nooit geweest – een gloeilamp indraaien kost mij al veel denkwerk – dus deze morgen heb ik mijn uiterste best moeten doen om dit terug aan elkaar te sluiten. Het heeft mij dan ook meer dan een uur van mijn zondagochtend gekost.

Met heimwee dacht ik terug aan de manuele klokken, tegenwoordig zijn dat al antieke constateurs, en de bijhorende gummi’s. Waar is de tijd van de Benzings, de Heirmans en andere Toulets. En zeg nu zelf, als je zo’n duivenmelker van drieëntachtig met stofjas en pet en met een elektronische klok in zijn hand in het duivenlokaal ziet binnenkomen, dat is toch geen zicht. Neen, ik ben niet zo opgezet met elektronische klokken, ook al ben ik naar het schijnt nog een jonge duivenmelker van zevenenvijftig.

Die gummi’s, hoeveel miljoenen stuks zijn er niet door de handen van de duivenmelkers gegaan en tot ergernis tussen de roosters gevallen. Maar het had toch zijn charme, nietwaar. Een stuk van de stiel van duivenmelker is verloren, ingehaald door de tijd zeg maar. En elk jaar moet je ook weer nieuwe chipringen kopen en laten inlezen in het lokaal, ik zie er telkens zo tegenop. Die dingen vallen ook altijd op de grond en dan moet je weer van vooraf beginnen. En als zo’n roofvogel langskomt ben je niet enkel je duif maar ook je dure chipring kwijt. Ga maar eens onder die broedbakken kijken, die de Groenen tegenwoordig overal te onpas en te onpas plaatsen. Dierenliefhebbers en natuurminnaars noemen die zich, meedogenloze duivenkillers zijn het, meer niet. Mieke Vogels, ken je ze nog. Mieke Roofvogels, als je het mij vraagt, de groene tante.

Bricon en Unikon zijn de voornaamste merken van elektronische klokken, met blauwe of groene bijhorende chipring. Gummi’s zijn ook niet zo saai zoals chipringen, want je hebt ze in alle kleuren van de regenboog. Geef mij dus maar die klassieke gummi’s. Voor andere doeleinden heb je ook gummi’s maar niet enkel in veel kleuren maar ook in veel smaken (en enkele maten). Van deze soort gummi is Durex de marktleider. “For a hundred million reasons”. Eén reden zal wel voldoende zijn zeker? Mocht ik dertig jaar jonger zijn, ik wist wel welk soort gummi ik zou kiezen. Ik zou trouwens ook niet met de duiven spelen. Ik zou me toeleggen op de kamasutra. De Kamasutra klok, ken je die?

Geef een reactie

