Molshopen

Ik heb in de nabijheid van mijn duivenhok een tiental molshopen in het gazon. Familieleden en vrienden die een bezoek brengen geloven hun ogen niet want ze denken stellig dat er hier een everzwijn in de wei zit te wroeten; de molshopen zijn immers immens groot. Dertien zijn het er om mathematisch juist te zijn, ik heb ze immers vandaag pas geteld. Morgen kan dat natuurlijk wel anders zijn want zeker ben je nooit met aantallen en cijfers. Het is dus zo’n beetje als met de begroting. Neem nu Vlaanderens grootste rekenwonder, Annemie Turtelboom, Vlaams minister van Financiën, Begroting en Energie. Een echte mol die graaft in de zakken van de mensen met haar Turteltaks om een oude kolencentrale – die energie zou halen uit houtpellets (hier te Genk nog wel) – te subsidiëren. Mollen moeten gevangen worden met een mollenklem of een mollenval. Dodelijke efficiëntie waar geen rekenwerk voor nodig is.

Het is het vierde jaar op rij dat ik met een mol – de talpa europaea – te maken heb.  Veel mensen denken dat de mol blind is, maar dat is niet zo. Een mol kan enkel heel slecht zien. Zijn ogen zijn zo klein als speldenknopjes en zijn vacht zit ervoor. In dezelfde vacht zitten ook zijn oren, die uitstekend ontwikkeld zijn. De mol vindt zijn weg door zijn gangenstelsel vooral door zijn gevoelige snorharen en door zijn tastzenuwen op zijn neus en staart. Het programma ‘De Mol’ op Vier is ook aan de vierde jaargang toe. Voor hun laatste opnamen maakte de filmploeg een adembenemende rondreis in Argentinië maar werden ook fysiek en mentaal zwaar op de proef gesteld. De Mol, elke maandag om 20u35 op Vier. Hier aan huis te Genk komt de mol op elke dinsdagvoormiddag omstreeks 11u00. En mijn zenuwen die worden ook aardig op de proef gesteld. Depressief word je ervan.

Na lang en goed overwegen heb ik een mollenvanger ingehuurd. Duivenmelker Thieu uit het Park (bij Houthalen) heeft al honderden – zo niet duizenden – mollen gevangen, naar eigen zeggen. U gelooft het of niet dat maakt u maar zelf uit. Maar die ene mol hier krijgt hij maar niet gevangen. Ik heb nu dus al meer last van de mollenvallen in mijn tuin dan van de mol. Mijn vrouw kan nu ook niet meer op een behoorlijke manier het gras maaien en ook dat is niet al te opbeurend voor mijn humeur. Ik zie heel graag mijn vrouw (het gras maaien). Koken moet en doet ze al genoeg. Thieu is nochtans heel geloofwaardig en ik blijf het volste vertrouwen in hem hebben, gewoon ook omdat het een eerlijke duivenmelker is. Dat is wel niet zo met alle duivenmelkers die ik ken. Ik ken er die meer eerste prijzen hebben gemaakt dan er wedstrijden zijn. Ge moet het maar kunnen nietwaar.

Afin, mijn duiven lijken wèl gek van molshopen te zijn en vliegen er zelfs naartoe om erin te pikken. Ze hebben nochtans alles naar wens wat voeding betreft. Ik denk dat ik zakjes ga vullen met het zand van de molshopen om die te verkopen aan de goedgelovige duivenmelkers. Dan verdien ik tenminste nog iets met de duiven. Na de Beutebak nu de Klapzak ©. Dit vernieuwend product in de duivenwereld bevat natuurlijke mineralen, aangevuld met vitaminen, eiwitten en sporenelementen. Uw duiven hebben dit hard nodig naast hun dagelijkse voermengeling. Het zorgt voor de maximalisatie van de voeropname. 22,5 kg Klapzak © te koop aan 13,99 euro, turteltaks inbegrepen. Als dat geen koopje is.

Geef een reactie

