Schaapjes tellen

Goedemorgen duiven-minnend Vlaanderen, Nederland en ver daarbuiten. “Goede morgen” bij wijze van spreken uiteraard want het weer is weer niet goed, grijs en grauw zoals we dat wel vaker hebben in de Lage Landen. De duiven zullen wel tegen de middag gelost zijn, denk ik toch, weer of geen weer. Vandaag ben ik ook heel vroeg opgestaan, halfweg tussen vijf en zes, het heeft een prominente reden overigens. Ik had eerst nog geprobeerd wat schaapjes te tellen maar ik moest alsmaar aan die arme geit denken en ben dan maar wijselijk vlug uit mijn bed gestapt.

Gisteren in de vooravond heb ik twee duiven ingekorfd voor de vlucht vanuit Laon over een afstand van bijna 200 km. Vroeger werden de korte Frankrijk vluchten steevast op zondag gespeeld maar nu laat men deze wedvluchten enkel nog op zaterdag plaatsvinden. Dat komt omdat de pastoor had geklaagd dat er ’s zondags te weinig volk in de kerk zat en hij had hiervoor een smeekbede gedaan. Het heeft echter niet mogen baten want vorig jaar heeft hij zijn winkel moeten sluiten en heel zijn handel is opgedoekt.

Afin, zo gaat dat met mensen die boven hun stand leven. Want “Iedereen in dit land leeft boven zijn stand. Wij allemaal”, zei de eminente Kris Peeters vorige week nog.  Kris Peeters, sinds 11 oktober 2014 is hij federaal minister van Werk, Economie en Consumentenzaken, belast met Buitenlandse Handel. Geboren te Reet, dat zegt genoeg volgens mij.

De achteruitgang van het geloof in de Kerk maar ook in de politiek is volgens mij te wijten aan het feit dat de leiders wereldvreemd zijn. Herders kennen hun schapen, hun parochianen niet meer. Ze hebben totaal geen besef meer hoe het in de Dorpsstraat eraan toe gaat. In de Kerkstraat en de Wetstraat zijn er blijkbaar andere onder- en bovengrenzen. Een herder moet zich onder zijn schapen (durven) bevinden, vindt u ook niet?

Alhoewel. Ik heb deze of vorige week ook gehoord uit de mond van satirist Jan Böhmermann dat er bij iemand een geit de voorkeur krijgt, langs achter nog wel. Dat de man in kwestie het niet fijn vindt om met zoöfilie te worden geassocieerd kan ik zeker begrijpen. Het was overigens rond halfzes deze morgen dat ik hieraan dacht of dat ik ervan droomde.

Beminde broeders en zusters, ik hou niet zo van geiten maar wel van die zaterdagvluchten want nu kan ik ’s zondags rustig de duiven een bad geven. Een bad is de zondagse zegen voor mijn duiven. Ik wens jullie een fijn weekend, de Heer zijt met u en met uw duiven.

Geef een reactie

